Tuesday 21 May 2013

~ Kiriman Dari Oversea~

Salam,

Gempak je tajukkan? He he..memang dari oversea pun, dari seberang Laut China Selatan.

Kiriman dari Mak kesayangan aku... Anak bertuahnya ni mintak kirimkan makanan yang very rare (rare lah sangatttt) kat semenanjung ni. Kebetulan adik aku transit kat KL 2,3 hari sebelum bercuti ke Bali... jadi aku amik kesempatanlah nak kirim apa yang patut.

Jadinya aku mintak Mak aku kirimkan Umai dan sagu.. Aku cakap kat Mak aku kirim Umai mentah je sebab nanti bila kat sini aku campurkan air asam dan bahan2 lain. Mak aku cakap ok...nanti dia buatkan. Baikkan Mak aku...he he..

So pada hari kejadian, aku tunggu adik aku kat LCCT nak pick up barang tu. Adik aku tak singgah rumah sebab dia nak pergi merendek ke KL dengan kawan-kawan dia. On the way balik Mak aku call tanya dah dapat barang ke belum? Aku cakap dapat dah. Dia pesan umai tu simpan dalam peti ais terus ye. Baiklah Mak. Terima kasih banyak Mak.

Dapat bungkusan tu baliklah rumah lepas tu buka bungkusan tu ada 3 bungkus. Satu bungkus aku rasa-rasa dan ramas dah tau itu sagu. Tak bukak lagi sebab dah nak pukul 12 mlm pun waktu tu. Ramas lagi satu bungkusan...ohh tau ini mesti ikan salai. Ok yang ni masuk peti ais. Lepas tu ramas lagi satu bungkus...mm ada tupperware je dalam ni... haa..confirm umai... ok masuk peti jugak... kena beli bahan2 nak buat umai seperti limau, bawang besar..cili merah..dan lain2. Kepala dah fikir esok mesti nak buat umai.

Pagi esoknya... bukak la bungkusan sagu dan ikan salai tu. Breakfastlah ikan salai dengan sagu..he he very the Melanau style gitu. Bungkusan umai tu tak bukak lagi sebab nak kena beli bahan dia lagi. Takkan nak makan umai mentah. Dalam kul 11 pagi mak aku call lagi tanya.. Umai dah buka ke belum? Aku cakap tak bukak lagi sebab nak beli bahan dia dulu. 

Mak aku : Ya Allah budak ni... Umai tu mak dah campurkan semua sekali... tunggu ko makan je lagi lahh..Tu pasal semalam mak tepon suruh simpan peti cepat2 kalau tak makan terus.

Aku : Laaaa... ye ke... ingatkan yang mentah sebab hari tu pesan yang mentah. Tak apalah lepas ni bukak sebab kenyang perut lagi pas makan ikan salai dan sagu.

(Harap maklum perbualan asal dialog di atas adalah di dalam bahasa Melanau Bintulu. Aku translate sebab kalau aku tulis dalam bahasa Melanau.. hanya orang2 yang terpilih saja yang faham he he he)


Tengahari tu... aku pun merasmikan Umai buatan mak aku. Perghhhh.... bila dapat makan tu serupa macam pompuan ngidam dapat apa yg dia ndak. Cukup rasa...cukup garam...cukup asam...terbaikkk sangat. Aku siap makan sikit2..takut kehabisan...sambil tulis entri ni pun aku terasa keenakan umai tu. Oklah panjang lak cerita aku kan.. meh layan gambor barang-barang kiriman mak aku...jomm


Kat sebelah kiri atas tu sagu. Ada 3 jenis. Kanan tu ikan salai Gelama dan ikan salai Kembung. Fresh lagi ikan dia. Kat bawah tu Umai ikan bawal. Memang sedap!! Err..sedap bagi orang yang pandai makan umai terutama orang Sarawak. Tapi laki aku memang suka makan umai ni. Kalau korang reti makan sushi takkan tak boleh nak makan umai. Sama je lebih kurang ikan mentah. Nanti kalau ada kelapangan cubalah rasa masakan tradisional Sarawak ni. Memang sedap. (berapa kali nak cakap sedap daaa)




No comments:

Post a Comment