Thursday 9 May 2013

Mengimbau Kenangan : @ Kuching, Sarawak

Salam,

Sesekali nak mengimbau kenangan...apa salahnya kan? Kadang-kadang kita mesti teringatkan kawan-kawan atau saudara-mara kita yang jauh di mata. Sesekali rindu juga bila dikenang saat-saat bersama..cewaahhh..feeling lak... 

Sebelum aku berkhidmat di jabatan sekarang, aku di tempatkan di Kuching @Pulapol Kuching. Mula-mula bila dapat posting order tu gerun juga sebab nak kerja dengan pak polisi semua kann... Sebelum pergi tu perasaan bercampur-baur..Garang ke dia orang ni?..or macam mana skop tugas kita kat sana..?

So aku ni jenis selamba...redah aje lah. Apa-apa belakang kira..yang penting dah di arahkan ke situ.. "Saya Yang Menurut Perintah" je lah. Tawakal je. Bila dah masuk kat situ.. mula-mula kekok lah sebab bilangan yang tak pakai uniform ni adalah minoriti, dan kena tahu juga tatasusila kalau bekerja dengan mereka.

Lama-kelamaan aku ok je. Aku boleh masuk dan bergaul dengan mereka. Kebanyakan di unit aku tu bukan dari orang tempatan. Kebanyakan dari Semenanjung dan Sabah. Macam-macam bangsa ada. Aku seronok sangat ada yang berbangsa India dah tahu cakap Sarawak. Kami dekat unit tu dah macam keluarga dan ramai juga yang umur muda-muda lagi. Dan tak ada masalah bagi kami untuk berkomunikasi walaupun kami berbilang bangsa..

Tapi aku berkhidmat kat sana tak lama, dalam 4 tahun lepas tu aku mintak pindah balik Semenanjung. Back for good kaedahnya ye..Perit juga aku nak mintak pindah sebab bila dah masuk sana memang susah nak tukar. Aku siap nangis-nangis merayu pada boss HR ketika tu seorang yang berpangkat DSP. Akhirnya berjaya juga... he he he

Oklah jom layan gambar..... ni semua gambar-gambar waktu kat Kuching.. Rindu sangat kat member ni semua. Apa-apa pun persahabatan kami tak akan putus.... sekarang ni dengan Facebook bolehlah tegur-tegur atau like-like he he he..

Gambar kat atas ni sebahagian daripada kami yang tak pakai uniform. Comey-comey tak orang Sarawak? cehh perasannnn sangat kan... 
Waktu ni kami ada 'Dinner' dengan Komandan. Khas buat kakitangan yang bukan anggota polis.



Kanak-kanak ribena di opis ketika itu. 
From left : Malik, Wei, Samsil, Vijay & Aida




 Farewell Dinner buat salah seorang anggota yang berpindah ke K.L sebab wife dia kat KL. Azhar..duduk belakang sekali nun yang baju hitam tu.



 Lepas makan gambor lagi. Tengoklah kami semua... 1 Malaysia kaedahnya. Berasal dari merata negeri dan berbilang kaum. Tapi kami tiada masalah dalam komunikasi. Masing-masing pun dah pandai cakap Sarawak. He he.




Dalam pertengahan bulan Jun 2010, aku dapat surat transfer ke jabatan sekarang. Seronok bukan main tau..tapi sedih nak tinggalkan kawan-kawan. Jadi 2,3 hari sebelum berangkat tu..Geng2 unit buat farewell untuk aku dekat salah satu restoran steamboat kat Kuching. Seronok sangat time ni. Hmm... rindu sangat!!



 Kami 4 orang ni kira rapat juga. Adik2 saya dua orang ni Michelle..gadis Bidayuh terakhir..dan Aida gadis Malaya Hot..he he dan Mr Johny. Muka tuan tanah seperti biasa memang bulat yang amat.



Ni boss besar kita orang. Boss Bahagian Teknikal. Unit IT adalah di bawah tanggungjawab Beliau. Beliau adalah Tuan Boniface. Berpangkat DSP. Baik dan sangat soft spoken orangnya. Bila bercakap lembut dan tidak pernah meninggikan suara. Apa khabar agaknya Tuan sekarang?




Ini pula kat tadika anak-anak aku. Hari terakhir persekolahan sebelum pindah semenanjung. Kesian sangat waktu tu sebab anak-anak aku memang suka sangat belajar kat situ.



 Bersama cikgu pada hari sebelum berangkat. Masa ni kita orang dah keluar dari kuarters dan nak bergerak ke hotel. Tidur semalam di hotel sebelum bertolak keesokan harinya.



Uwaaaa....sedih sangat time ni bila semua keluar untuk say bye-bye pada anak-anak aku. Ada seorang budak yang menangis sebab anak aku pindah dan terpaksa ditenangkan oleh cikgu. Esok-esok dah besar boleh jejak kasih ye kat FB ke...twitter ke... wechat ke...hmm 



Dan last sekali di Airport Kuching... adik-adik aku yang dua orang ni pergi hantar. Waktu ni memang sedih tapi aku tak tunjuklah kat dia orang he he... nak buat macam mana ye... famili lebih penting dari segalanya. Haa... masa balik ni bertiga je anak-anak aku ni... dah pindah sini berempat lak jadinya,.... ha ha ha ha

Oklah itu saja catatan kisah silam aku. Eh korang perasan tak... dalam semua gambor ni aku pakai tudung itam je semua... ha ha ha... 





1 comment:

  1. terbaiklah kak..:) akak mmg seorang yang penyabar dan seorang ibu yang baik.tahniah.
    p/s: sekarang giliran saya pulak pergi tinggalkan IT

    ReplyDelete