Tuesday 14 May 2013

~ Selamat Hari Ibu ~



~Selamat Hari Ibu~

Memandangkan bulan Mei adalah hari Ibu jadi nak buat entri pasal mak aku. Pertama sekali nak berterima kasih pada mak aku, Dayang Sarah Pengiran Juli, sebab melahirkan aku ke dunia ini dan beri didikan dan menjaga kami yang seramai 4 orang sehingga kami boleh berdikari sekarang…


Inilah mak sayaaa.... Dayang Sarah Pengiran Juli



Mak aku ni seorang yang rajin masak… aku masih ingat masa aku kecik2.. mak selalu pergi kelas memasak. Walaupun dia memang dah terror masak.. tapi tak jemu ikut kelas masakan dan kelas buat kek.  Pada waktu tertentu aku kena jaga adik2 aku sebabkan aktiviti mak aku tu.. tak jauhpun  mak aku belajar sebelah rumah jiran je pun he he… dia orang ada persatuan wanita dan kelas tu di buat di rumah jiran aku.

Di samping suka masak.. mak aku dulu suka menjahit baju… lepas tu dia amik upah untuk jahit baju kurung. Selalu kalau raya mak aku tak menang tangan nak jahit baju..waktu tu aku ingat upah jahit baju belasan ringgit je pun…tp penat juga aku tgk mak aku nak habiskan sebelum raya. 

Dan selalunya kita org adik beradik jadi mangsa keadaan sebab baju raya kadang2 tak siap. Kadang2 tu pagi raya baru mak aku menjahit. Waktu tu mana ada jual2 sangat baju dah siap kat tempat aku tu. Walau penat macamana sekali pun mak aku tetap dapat masakkan juadah yang sedap di pagi raya… itu yang aku bangga sangat kat mak aku.

Walaupun mak aku sibuk sebagai seorang suri rumah .. tapi kami tak diabaikan. Makan minum kami terjaga walaupun sibuk dengan aktiviti dia. Masa aku kecik2 boleh hitung dengan jari berapa kali ayah bawak kami kuar makan. Itupun kalau keluar makan asyik makan satay je..he hehe. Waktu tu mana ada lagi restoran makanan segera kat tempat aku. Biasalah kat Bintulu ni lambat serba serbi.

Tapi tak kisahlah, mak aku masak lagi sedap dari makan kat luar. Even sekarang kalau balik kampung..aku sebolehnya akan makan masakan mak aku puas2. Dan aku tak hadap pun restoran yang tumbuh macam cendawan kat tempat aku tu.. sebab nya masakan restoran boleh dinikmati bila2 masa aku nak. Tapi masakan mak bila aku dapat balik kampung je aku dapat merasa…sedih..uwaaa…

Waktu kecil kami pun jarang dicemari dengan makanan segera. Bukan macam sekarang makanan segera berlambak2.. paling segera waktu tu mak bagi kita orang makan megi..he he he..itu pun bukan selalu. Mak masak telur goreng je pun sedap. Anak2 aku pun suka masakan nenek..sampai bandingkan masakan aku dengan nenek dia orang. Selalunya dialog anak aku macam ni. “Mama masak sedap, tapi nenek masak laaaaaagi sedapp.”  

Lagi satu kegemaran mak aku adalah bela kucing. Ye bela kucing..sejak aku kecik lagi mak aku memang suka kucing..tapi aku kurang sikit…tak tahu kenapa..adik2 aku semua suka kucing. Kucing mati pon nangis macam orang frust bercinta..he he.. sorry adik2 ku sekelian… ha ha


Sekarang mak aku dah slow down sikit .. dah lama tak amik upah jahit baju sebab penat tak berbaloi… Cuma minat memasak dia je yang masih membara.. he he… dan dia selalu join pertandingan masakan. Banyak kali juga dia dah menang tau… respect sangat mak aku ni..sebab lagi satu dia ni kreatif… kalau buat gubahan or masakan mesti cantik… kalau aku..keras2 tangan nak buat… 


 Time ni mak join pertandingan gubahan kek lapis & nasi pulut. Menang hadiah pertama ni tau.



Ni lah gubahan dia : Kek Lapis Suzana bersama pulut 1 Malaysia. 
Err.. mak aku memang patriotik yer... itu aku belum citer pasal bapa aku plak
patriotik tak patriotik orang tua aku ni he he



Sekali lagi pulut 1 Malaysia.. i told u... mak aku memang patriotik ha ha ha



Panjang lak aku membebel..tapi yang penting Mak aku adalah yang terbaik. Selamat Hari Ibu buat Mak. Sayanggggg Mak sangat-sangat!!
Tak lupa juga buat arwah Mak mertua aku… Hjh Maimunah bt Othman. Rasa tak puas bersama dengan beliau sebab sebelum ni aku lama bertugas di Sarawak. Bila pindah saja kat semenanjung Mak mertua dah kurang sihat. Semoga Allah tempatkan beliau di kalangan orang-orang yang beriman. Cuma Al-Fatihah yang dapat dikirimkan buat arwah. Amin. 

Teringin nak letak gambar2 waktu aku kecik di mana aku selalu berkepit dengan mak aku ke hulu ke hilir, tapi tahu je lah.. zaman-zaman tu mak aku tak bertudung lagi... jadi aku tak nak lah letak berdosa jadinya.


Sekali lagi nak ucapkan selamat hari ibu buat mak tersayang dan lagu P Ramlee ni aku tuju buat semua ibu-ibu yang telah banyak berkorban untuk anak-anak mereka. Kita sebagai seorang anak jangan sekali-kali melukakan hati mereka. 

















No comments:

Post a Comment