Wednesday 8 May 2013

My Sarapan : Lempeng Kelapa

Salam,

Huh..lempeng kelapa pun nak share ke? he he .. suka hati akulah kan... 
Aku nak share apa yang aku suka..dan apa yang keluarga aku suka makan.. manalah tahu ada anak-anak dara yang nak belajar buat lempeng. He he..macam bagus je.. yang sebenarnya aku ni dah jadi mak orang baru tahu buat lempeng ni tau. Itupun ipar aku yang ajar buat. Sebelum tu aku tau makan je bila arwah mak mertua aku yang buat. Bagus punya menantu he he
Lempeng kelapa ni kegemaran seisi keluarga aku. Nak buat pun simple je.


Baiklah... ni cara-cara nak buat lempeng kelapa ye adik-adik... sediakan bahan-bahan dia dulu. Tak banyak bahan dia sikit je.

Kelapa parut

Tepung gandum
 
 
Air garam ( garam + air )

Cara buat :


 Campurkan semua bahan. 
Air garam tu jangan masin sangat. Ikut sesedap rasa.


 Gaul biar sebati sehingga jadi "batter". Jangan cair or pekat sangat.



 
Bila dah siap, panaskan kuali leper. Kalau boleh yang non-stick ok. 
Mahaplah kuali aku tahap dah lunyai..he he


 
 
Kuali dah panas... masukkan adunan lempeng tadi. 
Buat macam nak masak "pancake". Bila dah agak masak bolehlah di balikkan lempeng tadi..bukan terbalikkan kuali okay...
kalau suka garing..masak lah lama sikit..kalau suka lembut..agak-agak dah perang tu bolehlah angkat.



 
Haaa...dah siap pun. Lempeng kelapa ni sedap dimakan cicah dengan kari or asam pedas semalam..he he or cicah dengan sambal tumis.
Anak-anak aku makan kadang cicah susu pekat manis. 

Sedapppp....!!!! Boleh buat untuk menu sarapan or minum petang.


No comments:

Post a Comment